جلسه دفاع دکترای آقای امیر رحمانی دانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی- مدیریت نوآوری

 | تاریخ ارسال: 1403/10/30 | 
آقای امیر رحمانی دانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی – مدیریت نوآوری  از رساله خود با عنوان
ارائه مدل سه گانه پذیرش ، سرمایه گذاری و بازاریابی اجتماعی توسعه نوآوریهای فناورانه سبز از طریق مشارکت خانوار : مطالعه موردی فناوریهای انرژی خورشیدی"

به راهنمایی آقای دکتر علی بنیادی  و مشاوره آقایان دکتر جواد مشایخ و دکتر روح اله ابو جعفری در تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۰۷ ساعت ۹:۰۰ دفاع خواهند نمود.
چکیده پایان نامه:

این پژوهش با ارائه یک مدل سه گانه،  به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش، سرمایه‌گذاری و بازاریابی اجتماعی فناوری‌های انرژی خورشیدی در میان خانوارهای ایران پرداخته است. تحقیق با رویکرد آمیخته انجام شد، که در مرحله کیفی از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته برای شناسایی متغیرها و ابعاد مختلف استفاده شد و در مرحله کمی با تحلیل عاملی اکتشافی و مدل‌سازی معادلات ساختاری، مدل تحقیق ارایه و آزمون گردید. نتایج نشان داد که پذیرش فناوری‌های خورشیدی تحت تأثیر عواملی چون آگاهی‌بخشی، زیرساخت‌های مالی، مشوق‌های مالی،خودکارآمدی، توانمندی فناوری،هزینه درک شده، خرید تضمینی و فرهنگ اجتماعی سبز است. همچنین، افزایش قصد خانوارها در پذیرش این فناوری‌ها موجب افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی خورشیدی می‌شود، اما تأثیر چندانی بر بازاریابی اجتماعی ندارد. در زمینه سرمایه‌گذاری، عواملی چون آگاهی‌بخشی، مشوق‌ها ، زیرساخت‌های مالی، توانمندی فناوری، ریسک درک شده، اعتماد به سرمایه گذاری، شفافیت، رفتار سبز و فرهنگ اجتماعی سبز تاثیرگذار بوده‌اند. علاوه بر این، بازاریابی اجتماعی تحت تأثیر توانمندی فناوری، رفتار سبز و فرهنگ اجتماعی سبز قرار دارد. نتایج نشان داد که تکنوفوبیا اثر منفی بر پذیرش فناوری دارد و می‌توان آن را از طریق درک توانمندی فناوری و خودکارآمدی کاهش داد، این در حالی است که تاثیری بر سرمایه گذاری و بازاریابی اجتماعی فناوری های انرژی خورشیدی ندارد. این پژوهش پیشنهادات سیاستی برای تسریع در پذیرش، سرمایه گذاری و بازاریابی اجتماعی فناوری های خورشیدی ارائه داده است.

 

دفعات مشاهده: 72 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر